Hybrydowe pianino w oczach specjalisty

maj 25, 2017 | Aktualności

Na rynku jest coraz więcej instrumentów elektronicznych. Czy sądzi Pan, że kiedyś zastąpią tradycyjne instrumenty akustyczne?
Jarosław Bednarski: W filharmoniach zawsze będą obecne instrumenty akustyczne, tego jestem pewien. Ale rzeczywiście, technologia rozwija się bardzo dynamicznie i mają one coraz więcej zastosowań. Kiedyś były to jedynie instrumenty do hobbystycznego grania albo nauki na samym jej początku. Dzisiaj mamy pianina hybrydowe i nawet zawodowi pianiści znajdą dla nich zastosowanie.

Co takiego zmieniło się w tych instrumentach?
Ich producenci starają się jak najwierniej odwzorować instrumenty akustyczne. Z jednej strony pierwszym takim krokiem było zastąpienie dźwięku elektronicznego próbkami z akustycznych fortepianów. Na przestrzeni ostatnich lat bardzo polepszyła się jakość próbek, tak że teraz są to prawdziwe, naturalnie brzmiące dźwięki – grając na najnowszym pianinie cyfrowym CASIO Celviano GP, można usłyszeć Steinwaya czy Bechsteina. Z drugiej strony, producenci zauważyli, że ważne jest wrażenie gry – mechanika instrumentu.

Co to oznacza dla pianisty?
Sposób gry różnił się bardzo – klawiatura była lekka, bo klawisz nie musiał wprawiać w ruch młotka i strun. Wystarczyło więc tylko lekkie dotknięcie. To miło, ale ćwicząc na takim instrumencie, nikt nie byłby w stanie przygotować się do koncertu granego na akustycznym fortepianie, gdzie ta klawiatura musi ważyć, by wydać dźwięk ze struny. Dłonie nie dałyby rady na ciężkiej i szybkiej klawiaturze Steinwaya, który jest standardem w praktycznie każdej sali koncertowej.

Teraz te klawiatury się zmieniły?
Tak i to bardzo. Producenci starają się jak najbardziej odwzorować grę na akustycznym instrumencie. Dlatego w najnowszych instrumentach – pianinach hybrydowych CASIO czy Yamaha – mamy cyfrowy dźwięk i klawiaturę taką samą jak w instrumencie akustycznym – z młoteczkami, aby pianista mógł w pełni czuć klawiaturę. CASIO na przykład swoją klawiaturę opracowało we współpracy z Bechstei nem, uznanym niemieckim producentem fortepianów. A to właśnie Niemcy wiodą prym w tej dziedzinie. Pod niektórymi względami ten instrument potrafi nawet przewyższyć niektóre akustyczne.

Jak to możliwe?
Wypuszczone na rynek w ubiegłym roku najnowsze pianino CASIO Grand Hybrid ma ważenie klawiszy naprawdę bardzo podobne do akustycznego pianina, a nawet może ciekawsze. Mam wrażenie, że powrót klawisza, jego reakcja jest szybsza niż w akustycznym pianinie, bo młoteczek nie jest w pozycji pionowej, ale poziomej, tak jak w fortepianie. Ustawiłbym go więc pomiędzy pianinem akustycznym a fortepianem – taki kompromis pomiędzy tymi instrumentami. Przy tym ma wszystkie zalety praktyczne, jakie dają instrumenty elektroniczne.

Co to znaczy?
Akustyczny instrument wymaga miejsca i stałej opieki stroiciela, odpowiednich warunków, jeżeli chodzi o temperaturę, wilgotność. Nie może stać za blisko okna czy kaloryfera, nie lubi klimatyzacji ani kominka. O taki instrument trzeba szczególnie dbać. Cyfrowe pianino włączamy i możemy grać wszędzie. Najczęściej jest też mniejsze, łatwiejsze w transporcie. No i tańsze.

Co jeszcze mają do zaoferowania instrumenty hybrydowe?
Jedną z zalet gry na fortepianie jest możliwość obserwowania, jak młotki uderzają w struny – to ogromna zaleta dla pianisty, że może patrzeć na mechanizm wprawiany przez siebie w ruch. W pianinie normalnie nie mamy tej możliwości. Tak samo było do tej pory z elektronicznymi instrumentami – nawet te przypominające fortepiany cały mechanizm miały ukryty. I tutaj znowu przełomowa jest hybryda od CASIO – cały mechanizm został wyprowadzony do góry i można przez szybkę obserwować pracę młoteczków.

Jarosław Bednarski:
Stroiciel fortepianów w piątym pokoleniu, członek Stowarzyszenia Polskich Stroi cieli Fortepianów. Zawodowo związany z Uniwersytetem Fryderyka Chopina i Filharmonią Narodową. Od lat obsługuje największe imprezy pianistyczne w kraju: Międzynarodowy Konkurs Chopinowski, Festiwal w Dusznikach-Zdrój, Konkurs Paderewskiego w Bydgoszczy. Technik rekomendowany przez firmę Steinway & Sons. Posiada Dyplom Steinway Academy oraz tytuł stroiciela koncertowego nadany przez firmę Steinway & Sons w Hamburgu.

Pozostałe wpisy:

Piotr Rubik dołącza do rodziny Casio!

Piotr Rubik dołącza do rodziny Casio!

Wybitny kompozytor Piotr Rubik właśnie dołączył do grona artystów, którzy wybierają instrumenty klawiszowe Casio do swojej twórczości muzycznej. To niezwykłe wyróżnienie dla naszej marki, gdyż Piotr Rubik to nie tylko uznany muzyk, ale także wyjątkowy kompozytor, który podbił serca milionów swoimi niezapomnianymi utworami.

czytaj dalej
Julia Wieniawa gra na pianinie Casio!

Julia Wieniawa gra na pianinie Casio!

Julia Wieniawa, jedna z najbardziej rozpoznawalnych i utalentowanych młodych artystek w Polsce, dołączyła do grona artystów grających na instrumentach Casio! Aktorka i piosenkarka postanowiła zgłębić tajniki gry na pianinie, wybierając do tego celu nasz flagowy model, pianino hybrydowe Casio GP-510.

czytaj dalej
Kasia Majerczyk ambasadorką Casio

Kasia Majerczyk ambasadorką Casio

Jest nam niezwykle miło ogłosić, że do grona naszych ambasadorów dołączyła wyjątkowa osoba – nauczycielka gry na pianinie i rytmiki, która swoją pasją i profesjonalizmem zjednuje serca dzieci i rodziców. Przedstawiamy Państwu nową ambasadorkę marki Casio – Kasię Majerczyk. Dowiedz się kim jest.

czytaj dalej

GP-510

GP-310

GP-510

GP-310

Celviano

Privia

Standard

Akcesoria

Celviano

Akcesoria

Privia

Standard

CT-X

High-Grade

Casiotone

Keylighting

Mini

Akcesoria

CT-X

Casiotone

Mini

High-Grade

Keylighting

Akcesoria