Porady eksperta

Test pianina Casio AP-450

Bez nazwy-3

Dodano: 2014-03-25

W bogatej rodzinie instrumentów firmy Casio pojawiły się kolejne modele oznaczone symbolem AP. Do starszych AP-220, AP-420 i AP-620 dołączyły trzy następne: AP-250, AP- 450 i AP-650. Nowe modele pianin cyfrowych z serii Celviano mogą mieć zastosowanie w nauce młodego muzyka, a także sprawdzićsię jako instrument dla bardziej doświadczonych.

Dobrze, że od jakiegoś czasu znika sposób nauki na „parapetach”, a zaczyna się dominacja instrumentów pochodzących stricte od akustycznego pianina czy fortepianu. I jest to edukacja z tendencją ciągłego wzrostu jakości i technologii.

Casio AP-450

Konstrukcja

Do testów otrzymałem środkowy model z nowej rodziny Casio, mianowicie Celviano AP-450. Początki mojej przygody z tym instrumentem nie zapowiadały się lekko – wielkość i ciężar kartonu, w którym jest przywożony, sprawia, że na chwilę z muzyka trzeba stać się atletą. Jednak po uporaniu się z ponad 50-kilogramowym zestawem i wniesieniu go do mieszkania jest już tylko lepiej.

Casio AP-450 to duże i masywne pianino cyfrowe, które składa się z kilku osobnych części, łączonych za pomocą śrub i wkrętów dołączonych do zestawu. W skład wchodzą: instrument główny, dwie boczne nogi, dolna listwa z pedałami fortepianowymi i przewodem łączeniowym, tylna płyta oraz podstawek do nut. Całość elementów wykonana jest z drewna bądź materiałów drewnopochodnych, pokrytych okleiną. Złożenie w całość AP-450 zajmuje od 15 do 30 minut, po czym wystarczy ustawić go w odpowiednim miejscu w pokoju i zacząć przygodę w odkrywaniu muzycznego świata. Casio przewidziało również różne warianty kolorystyczne tego modelu pianina (czarny, brązowy i biały), aby z łatwością można było dostosować je do wymogów estetycznych pomieszczenia, w którym się znajduje.

Na pierwszy rzut oka Casio AP- 450 prezentuje się bardzo gustownie. Wszystkie elementy dobrze do siebie pasują, stwarzając wrażenie spójnej całości. Charakterystyczne w AP-450 są obie pokrywy w nim zamontowane. Pierwsza – odpowiadająca za przykrycie klawiszy – jest w połowie łamana, przez co proces zamykania pokrywy nad klawiszami odbywa się dwustopniowo – do połowy, a potem do końca. Druga klapa to część górnej budowy instrumentu, odpowiadająca za zmianę brzmienia – coś na zasadzie klapy w pianinie bądź regulowanego skrzydła w fortepianie. Klapa może być zamknięta, otwarta do połowy bądź pod kątem ok. 45 stopni. Poza tym wbudowano również cyfrowy DSP dla zmiany ustawień brzmienia.

Klawiatura

Casio AP-450 wyposażone zostało w klawiaturę dynamiczną Tri-Sensor Scaled Hammer Action II, z którą spotkałem się już podczas testu instrumentów Casio Privia PX-350M oraz PX-5S. Materiał stworzony do wykonania klawiatury imituje heban i kość słoniową, jest nieco chropowaty, przez co zapobiega ślizganiu się palców. Nie przeszkadza to w grze, a nawet może pomóc w stawianiu pierwszych kroków w edukacji. I choć każdy musi znaleźć dla siebie odpowiednią klawiaturę, to sądzić można, że gra na tej jest wygodna – nie jest to ani za ciężki, ani za delikatny mechanizm. Całość mechanizmu wygląda estetycznie i jest dobrze osadzona w obudowie instrumentu. Zniknął nawet drobny problem minimalnego przesuwania się niektórych klawiszy w poziomie (ten problem powtarzał się w obu testowanych przeze mnie modelach Privia). Klawiatura ma trzystopniową czułość na siłę uderzenia (light, medium, hard). Walory estetyczne podnosi materiałowe wykończenie górnej części klawiatury.

Manipulatory i złącza

Funkcje instrumentu obsługujemy przyciskami znajdującymi się na panelu czołowym oraz odpowiednio opisanymi klawiszami klawiatury, z wykorzystaniem przycisku FUNCTION. Na panelu znajdziemy włącznik zasilania (z funkcją wyłączenia czasowego) oraz pokrętło VOLUME, ustawiające poziom sygnału kierowanego na wewnętrzne głośniki, wyjście LINE OUT i wyjścia PHONES. Wewnętrzny zestaw 4 wbudowanych głośników wystarczy, aby być słyszalnym w całym mieszkaniu, a nawet u najbliższych sąsiadów. Podłączenie słuchawek wyłącza wewnętrzne głośniki.

Przycisk AUDIO RECORDER/FUNCTION pozwala na zapis maksymalnie 99 utworów (25 min na utwór odczytywanych przez instrument, w formacie WAV 44,1 kHz/16 bitów) przy użyciu zewnętrznej pamięci flash. Ten sam przycisk odpowiada również za działanie klawisza funkcyjnego. Mamy też przycisk obsługi startu i zatrzymania odtwarzania zarówno utworów z pamięci wewnętrznej instrumentu, jak i pamięci typu pendrive. Utwory demo instrumentu aktywujemy po wciśnięciu kombinacji przycisków FUNCTION i SONG. Tym ostatnim przeniesiemy się również do biblioteki kilkudziesięciu wbudowanych utworów, do których w celach edukacyjnych dołączony został podręcznik z nutami. W pamięci instrumentu możemy zachować jeden utwór dzięki funkcji SONG RECORDER (L/R), która pozwala na nagranie 2 ścieżek (osobno lewej i prawej ręki) z maksymalną liczbą 5.000 nut. Kolejny klawisz, METRONOME/DUET, odgrywa dwojaką rolę – po pierwsze, aktywuje metronom z możliwością zmiany bicia z akcentem od 0 do 6, po drugie, uruchamia funkcję Duet, która pozwala na podział klawiatury na dwie części i przypisanie pedałom określonych funkcji dla obu grających. W takim przypadku balans dźwięków każdej ze strony klawiatury jest adekwatny do stron używanej przez grających – te z lewej części podziału słyszalne są bardziej w lewym głośniku i analogicznie dla strony prawej. W ten sposób możemy nie tylko prowadzić formę edukacji na zasadzie mistrz-uczeń, ale również ćwiczyć duety fortepianowe. Dla potrzeb konkretnego utworu zmienić możemy również zakres oktaw klawiatury w trybie Duet (prezentacja rozpiętości oktaw funkcji Duet znajduje się na naszej płycie DVD w folderze Magazyn\Testy).

Ostatnie trzy funkcje w formie przycisków to wymienne klawisze kilku podstawowych brzmień i symulacji cyfrowej fortepianu: symulator indywidualnej reakcji młoteczków, symulator rezonansu strunowo- tłumikowego oraz symulator klap (otwarta, półotwarta, zamknięta, zdjęta). Każda z funkcji ma parę poziomów działania, co dodatkowo urozmaica możliwość ustawienia odpowiadającego nam brzmienia (próbkę audio z kolejno dodawanymi funkcjami cyfrowej symulacji fortepianu zamieszczamy na DVD).

Za całą resztę ustawień instrumentu odpowiada przycisk FUNCTION, który, wciśnięty z odpowiednim klawiszem klawiatury, aktywuje określone działanie. Znajdziemy tam wszystkie dostępne brzmienia, z możliwością podziału klawiatury (SPLIT) oraz nakładania dwóch barw (LAYER) z opcją regulacji głośności między nimi. Możemy też regulować poziom efektów Reverb, Chorus i Brilliance, zmian tempa, bicia metronomu, transpozycji, strojenia oraz przełączania do następnego/poprzedniego utworu. Po uruchomieniu tej ostatniej funkcji wyboru dokonujemy klawiszami +/–, kursorami lub za pomocą klawiszy numerycznych. Wszystko działa sprawnie, ale przydałby się numeryczny wyświetlacz dla lepszej orientacji w aktualnych ustawieniach.

Większość złączy umiejscowiono na spodzie instrumentu. Gniazdo PEDAL CONNECTOR służy do podłączenia listwy z pedałami sustain, sostenuto oraz piano. Mamy też dwa porty USB – pierwszy do połączenia instrumentu z komputerem, drugi natomiast dla wczytywania danych z pamięci flash. Sygnał liniowy wyprowadzony jest na złączu stereo TRS 6,3 mm, a instrument zasilany jest z zewnętrznego zasilacza, dołączonego do zestawu. Na przedniej płycie instrumentu znajdują się dwa wyjścia słuchawkowe.

Brzmienia

Zestaw brzmień, w jakie wyposażone zostało Casio Celviano AP-450 można by w dzisiejszym natłoku wyboru barw w wielu innych instrumentach nazwać bardzo oszczędnym. Nie można jednak zapominać, że AP-450 to przede wszystkim pianino, więc powinien oferować głównie brzmienia tego typu. Zakładać można, że 18 podstawowych barw, do jakich mamy dostęp, w zupełności wystarczy na potrzeby edukacyjne. Część brzmień wybieramy za pomocą przycisków na panelu przednim, ale wszystkie aktywujemy klawiszami klawiatury z wciśniętym przyciskiem FUNCTION. Lista brzmień przedstawia się następująco: Grand Piano (Concert, Modern, Classis, Mellow, Bright), Elec Piano, FM E.Piano, 60’s E.Piano, Harpsichord, Vibraphone, Strings (1, 2), Pipe Organ, Jazz Organ, Elec Organ (1, 2), Bass (1, 2).

Do stworzenia barw użyto silnika Acoustic and Intelligent Resonator, znanego już z najnowszej serii instrumentów Privia. W utworach z biblioteki Song można dowolnie zmieniać aktualnie wybraną barwę na inną i tym samym zmieniać brzmienie utworu. Do odtwarzanych utworów możemy dogrywać swoją partię bez obawy, że zabraknąć nam może głosów polifonii, gdyż AP-450 obsłużyć może do 256 głosów. Producent zaznacza, że próbki fortepianów są stereofoniczne, aby stworzyć wrażenie jeszcze bardziej przestrzennego dźwięku wydobywającego się z głośników. Gdy dołączyć do tego funkcje cyfrowej symulacji efektów odgłosu fortepianu akustycznego: String Resonance, Lid Simulator, Hammer Response, Key-off Simulator, Damper Resonance i otwieraną klapę zmieniającą słyszalny dźwięk wydobywający się z wbudowanych głośników AP-450, to otwierają się przed nami naprawdę ciekawe możliwości kreowania dźwięku.

Podsumowanie

Instrument wyposażony jest w pełnowymiarową klawiaturę fortepianową z symulacją mechanizmu młoteczkowego, co jest bardzo istotne jeśli chodzi o edukację. Mamy do dyspozycji zestaw 18 podstawowych brzmień, wśród których największy nacisk położono na barwy fortepianu, z uwzględnieniem próbek stereo, efektów odgłosów fortepianu czy efektu otwierania klapy. Reszta barw, jak pianina elektryczne, organy czy smyczki, jest przydatnym urozmaiceniem podstawy, jaką tworzy pianino, pozwalając na łączenie ich w warstwy i grę w trybie Split. Mamy także bardzo przydatny metronom, a funkcja Duet to doskonałe narzędzie do edukacji (gry z nauczycielem), jak i domowej zabawy (gry duetów na cztery ręce).

Casio Celviano AP-450 to instrument bardzo gustowny i dobrze zaprojektowany, ale niemały i nielekki, dlatego nie ma mowy o jego częstym transportowaniu i nie w każdym pokoju będzie swobodnie się mieścił wśród innych mebli i urządzeń. Można ponarzekać na brak numerycznego wyświetlacza dla lepszego odnalezienia numeru utworu, tempa czy stroju urządzenia. Pomocną sekcją przycisków byłaby też grupa transportu dla swobodnego przewijania ćwiczonych utworów. Nieco kłopotu sprawia też dźwięk sygnalizujący przełączanie wartości, słyszalny nie tylko w wewnętrznych głośnikach, ale również na wyjściu liniowym. Brakuje też osobnego wyłącznika wewnętrznych głośników.

Pianino cyfrowe AP-450 jest efektem zachowania równowagi między zastosowaną technologią, potrzebą konsumenta, oceną rynku instrumentów klawiszowych, przystępną ceną i sposobem tradycyjnego edukowania. To godny polecenia instrument, zarówno na początku edukacyjno-muzycznej drogi, kiedy regularne ćwiczenie ma nauczyć wielu ważnych podstaw, a także dla bardziej doświadczonych użytkowników, gdy gra połączona z pracą może być również świetną zabawą. EiS

Zachowano oryginalną pisownię

POWRÓT DO POPRZEDNIEJ STRONY